Tuesday, March 24, 2009

10 cara utk seimbangkan diet ketika menyusukan si manja


  1. Nikmati pilihan makanan bernutrisi yang banyak setiap hari
  2. Makan beberapa roti dan bijirin sehari (banyak serat dan fiber)
  3. Termasuk makanan yang tinggi omega-3 asid lemak seperti roti, telur atau minyak Canola(mama amalkan makan roti sapu dengan buttercup yg ada Canola oil cam dlm gambar kt bwh nih..start amalan ni dr minggu ke-36 pregnancy..dgn harapan susu keluar bila besalin nanti..)

  4. Target 5 hidangan sayuran dan 2 hidangan buahan setiap hari
  5. Nikmati 4 hidangan makanan yang kaya kalsium setiap hari (seimbangkan dgn pengambilan susu atau susu soya berkalsium, keju atau yogurt)
  6. Makan hanya sedikit jumlah gula dan makanan yang mempunyai kandungan gula yang banyak
  7. Pilihlah makanan rendah garam dan gunakan garam sedikit dlm masakan seharian
  8. Makan makanan yg mempunyai zat besi setiap hari seperti daging dan bijirin sarapan
  9. Minum 2 liter air setiap hari
  10. Kekalkan badan yg sihat dengan mengimbangkan dengan aktiviti dan pengambilan makanan (20-30 minit aktiviti setiap hari)

0 comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin
 

m.y ~ b.r.e.a.s.t.f.e.e.d.i.n.g ~ j.o.u.r.n.a.l Copyright © 2008 Black Brown Art Template designed by Ipiet's Blogger Template