Monday, May 11, 2009

Bagaimana bayi belajar menghisap?


Sabtu yang lepas, saya menonton rancangan 'In The Womb' di NGC channel..its my fav show.


ada satu fakta yang menarik untuk dikongsi disini..



Kajian menunjukkan bahawa, sejak dari dalam rahim lagi..bayi boleh 'tersedu'..bukan 'sendawa ye'...tapi 'tersedu'..kajian tidak dapat menentukan 'apa punca' bayi tersebut boleh tersedu..

tetapi, kebaikan yang diperolehi daripadanya adalah 'bayi yang tersedu ini dapat meningkatkan deria untuk mencari puting susu'..selain itu, jika dari dalam rahim dia sudah pandai menghisap jari, ini dapat membolehkan bayi tersebut 'pandai menghisap susu ibunya' sebaik sahaja lahir ke dunia..


menarik kan???

adakah benar bahawa sesetengah bayi yang lahir, tidak pandai menghisap? atau mungkin, ibunya sendiri tidak tahu 'cara yang betul' untuk membantu bayi mereka menghisap?
saya sendiri 'tidak tahu caranya' tetapi alhamdulillah nurse yang 'ada ilmu BF' mengajar saya cara memegang dan menyusukan bayi dengan betul..


nota: masa qaisara dalam perut saya dulu, saya kerap merasa denyutan yang sekata..boleh dikatakan setiap hari..firasat saya ketika itu meneka 'adakah bayi saya sedang tersedu' atau sucking her thumb?' adakah ia secara kebetulan? hm...hanya Allah yang mengetahui..

0 comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin
 

m.y ~ b.r.e.a.s.t.f.e.e.d.i.n.g ~ j.o.u.r.n.a.l Copyright © 2008 Black Brown Art Template designed by Ipiet's Blogger Template