Monday, December 14, 2009

petola bulat melancarkan susu ibu


kalini sya nk kongsi satu lagi breastmilk booster..siapa kata petola tak mempunyai khasiat? silabaca info ni dlu ye...info ni sya dpt dari majalah wanita.. oh...jgn slh paham ye..petola ni bkn dpt membantu bykkan air susu ibu tapi melancarkan aliran susu ibu tuh...hehehe


inilah rupa sayur petola bulat tu...sya rasa petola bulat ni tak sama jenis mcm petola yg biasa kita tanam/beli dr pasar tuh...rupa petola ni mcm timun cina je..im not so surela..

petola bulat adalah tumbuhan memanjat yg tergolong dlm keluarga CUCURBITACEAE dan banyak ditanam di kebanyakan kawasan beriklim tropika dunia. ia dikatakan berasal drpd bahagian selatan asia. petola bulat ini mempunyai bahan kimia yg bersifat julap serta mengandungi vitamin A, B dan C.
dari segi khasiat ubatan pula:
  • Jika akarnya direbus, air rebusan tersebut dpt melawaskan pembuangan air besar.
  • Buahnya yg dikeringkan pula dijadikan teh herba untuk mencuci ulser dan keputihan faraj wanita.
  • Manakala buahnya yg muda dimasak dan airnya diminum untuk menyejukkan badan, MERANGSANG PENGALIRAN AIR SUSU IBU, mencuci tubuh badan dan melembut serta melicinkan kulit.
so..sya rasa, tak salah kita cuba mkn sayur ni if ibu2 berhadapan mslh pengeluaran air susu..terutamanya selepas melahirkan anak..tapi jika dikhuatiri angin/kembung, tak perlulah cuba makan..hehehe..


btw, ini adalah pokok petola yg kakak sya tanam di rumah dia..
dh selamat pn sya masak lemak..hehehe

3 comments:

e.l.i.s.s.m.i.e on December 14, 2009 at 11:42 AM said...

kalo kampung aku , petola ni dipanggil tay-ne :P

ibu emy efy eqy on December 15, 2009 at 12:57 AM said...

senang ke nak dapat petola ni?

rose --{@ ibuRafiq @}-- on December 19, 2009 at 12:15 PM said...

susu kite makin kurang..mcm2 dah makan..sampaila ke lobak putih yg sy tak suka tu..tak sedap sunggoh satu itew..huhu

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin
 

m.y ~ b.r.e.a.s.t.f.e.e.d.i.n.g ~ j.o.u.r.n.a.l Copyright © 2008 Black Brown Art Template designed by Ipiet's Blogger Template